ΠΑΛΙΕΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ

'Ισως να ξεφύγαμε από το θέμα, αλλά έχει ενδιαφέρον να περιπλανηθούμε για λίγο στο χθες μέσα από διαφημίσεις προϊόντων που συνοδεύανε την καθημερινότητά μας την εποχή εκείνη.
Στο τέλος υπάρχουν σπάνιες card postal με επαγγέλματα στην προπολεμική περίοδο, καθώς και το ιστορικό από την ταινία "Συνέβη στην Αθήνα" που αναφέρεται στο Σπύρο Λούη.

ΑΦΙΣΣΕΣ ΜΕ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ

Η πρώτη διαφήμιση της ΗΒΗ (1926) που αναφέρει το ιστιορικό της αλλά και από που εμπνέυστηκε την ονομασία "ΗΒΗ".

__________________________________________

Διαφήμιση πορτοκαλάδας ΗΒΗ Αμαρουσίου (1958)
____________________________________

Διαφήμιση πορτοκαλάδας ΠΑΛΙΡΡΟΙΑ Αμαρουσίου (1959)
Σημ.: Στο Μαρούσι υπήρχαν ακόμα δύο μάρκες αναψυκτικών
"ΑΡΩΜΑ" και "ΘΑΥΜΑ". Δυστυχώς δεν υπάρχει υλικό γι' αυτές.
_____________________________________

Berkshire καλσόν. Το εργοστάσιο ήταν στον Παράδεισο Αμαρουσίου. (δες εδώ φωτό).

_________________________________________________


ΑΦΙΣΣΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΑΛΛΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Διαφήμιση ΜΠΙΡΑΛ (1960)
______________________________

Διαφήμιση ΤΑΜ-ΤΑΜ (1964)
_____________________________________

Διαφήμιση ΤΑΜ-ΤΑΜ (1968)

____________________________________

Πόσα φάγαμε απ'αυτά...

_________________________________

κι απ'αυτά...

_____________________________________________

Αλγκόν...για τον πονοκέφαλο.

Καλμόλ επίσης... για τον πονοκέφαλο.

________________________________________

Διαφήμιση προφυλακτικών. Κίτρινο κουτάκι του 1930 γράφει : "Προφυλακτικά Ελληνικού Κοινού, κλάσις 1, Λεπτά, μεταξωτά, στερεά"

Νεώτερες συσκευασίες δεκαετίας '60 : Μπεμπέκα, Σκουφίτσα και Αλεπουδίτσα.

Νέα ποίησις

ΠΑΠΠΟΥΣ ΚΙ' ΕΓΓΟΝΙ

"Δος μου, παππού, δυό συμβουλές να τις θυμάμ' αιώνια
εσύ που ξέρεις της ζωής τις λύπες και τις χαρές
πως θα μπορούσε ένας νηός εις τα καινούργια χρόνια
να ζήση δίχως βάσανα δίχως καϋμούς κι' αντάρες;..."
...και ο παππούς σιγά - σιγά την πίπα του τραβόντας
αγκάλιασε τον εγγονό κι είπε χαμογελώντας :
"Άκου λοιπόν : Ξυπόλητος μην περπατάς στ' αγκάθια
κεράσια σν ακούς πολλά, κράτα μικρό καλάθι
έχε τις πίκρες της ζωής σύντροφο την ελπίδα
και μην πετάς το δόρυ σου αν έχεις σάπια ασπίδα
σαν δεν κρατούν τα κότσια σου μην κάνεις τον γκιουλέκα
προτίμα ένα και γερό παρά σπασμένα δέκα
και μην πιστεύεις θηλυκό....μακρυά από την γυναίκα....
...εκτός πια αν στη τσέπη σου υπάρχει μιά "Μπεμπέκα".

_________________________________________

ΦΟΒΕΡΟ!!! 3 ΗΜΕΡΕΣ ΑΓΩΝΙΑΣ!!!

_________________________________

_____________________________________

"Παπούτσι στην πέννα με Κάμελ βαμμένα" έλεγε μία παλιά διαφήμιση στο ραδιόφωνο.

_____________________________________

Για λευκά ρούχα...DAL.

__________________________________

____________________________________

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη σε διαφήμιση της μπύρας FIX γύρω στο '56. Προσέξατε ότι η Αλίκη ήταν μελαχροινή τότε;

___________________________________

1962. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη σε διαφήμιση των καταστημάτων "Σεβαστάκη".

_____________________________________

Με αυτό το προϊόν ψεκάζαμε τα καλοκαίρια τα

σπίτια μας. Το γνωστό φλίτ.

__________________________________

Φωσφατίνη, δυνάμωνε τα παιδιά!

__________________________________

Αγνά βούτυρα Βιτάμ, Φυτίνη και Στερεόλ. Όλα εποχής.

______________________________________

Καραμέλες ΙΟΝ κατά του καπνίσματος.

__________________________________

_________________________________

________________________________

___________________________________


Κλωστές Κιθάρας.

_____________________________________

ΣΜΑΛΤΟΔΟΝΤ !!!!

_______________________________

____________________________________

Πόσο ήπιαμε απο δαύτο!

_____________________________________

Τέτοιες παίρναμε για το βήχα.

___________________________________

View Master : Το Play Station της εποχής.

__________________________________

1959. Το βεσπάκι, το κορίτσι μου κι εγώ.

__________________________________


_______________________________________________

ΒΙΒΛΙΑ & ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

___________________________________________

Ποιός δεν θυμάται το αλφαβητάρι του Δημοτικού!

_____________________________________________________

_____________________________________________________

________________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

__________________________________________________

_________________________________________________

____________________________________________________

CARD POSTAL ΜΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ

Καρτ ποστάλ Αμαρουσίου 1910 : "Επιστροφή εκ του τρυγητού".

_________________________________________

Μανάβης
____________________________________________

Μανάβης με πορτοκάλλια
____________________________________________

Σαλεπιτζής
_________________________________________

Καστανάς
____________________________________________

Λούστρος
_________________________________________

Τσαγκάρης
_____________________________________

Ψαράδες στις Τζιτζιφιές
______________________________________________

Λούστροι στον Εθνικό κήπο
_____________________________________________

ΣΥΝΕΒΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Όταν το Χόλιγουντ ανακάλυψε τον Σπύρο Λούη

Τις δεκαετίες ’50 και ’60 η Ελλάδα είναι πρώτη επιλογή για τους τουρίστες όλου του κόσμου. Η χώρα μας, δεν έχει ακόμα επηρεασθεί από το «δυτικό» πολιτισμό και όλοι οι ξένοι την προτιμούν για την παρθενικότητα του τοπίου και την απλότητα και τον αυθορμητισμό των κατοίκων της. Μεταξύ αυτών που συχνάζουν στα Ελληνικά νησιά και την ύπαιθρο χώρα είναι και οι καλλιτέχνες του Χόλιγουντ. Ο Τάιρον Πάουερ, ο Ζαν Κοκτό, η Ρίτα Χέιγουορθ, ο Γκάρι Κούπερ και η Λιζ Τέιλορ είναι από τους πρώτους αστέρες που επισκέπτονται τη χώρα μας και οι πρώτοι και καλύτεροι διαφημιστές της προς το τέλος της δεκαετίας του ’50.

Την ίδια εποχή, το Χόλιγουντ έχοντας εξαντλήσει τη μυθοπλαστική του ικανότητα, στρέφεται προς την Ευρώπη και επειδή έχουν προηγηθεί οι τουριστικές επισκέψεις, διαπιστώνει ότι το Ελληνικό τοπίο διακρίνεται για την ποικιλία των μορφών του, την καθαρότητα και τη φωτεινότητά του και έρχεται με προτάσεις για γυρίσματα ταινιών. Ο υπουργός… βιομηχανίας, της περιόδου εκείνη αντιλαμβάνεται ότι εάν ενισχύσει τις ξένες παραγωγές, η χώρα μας θα βγει πολλαπλώς κερδισμένη και δίνει άδειες. Έτσι, ταινίες όπως «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» (1956), «Το παιδί και το δελφίνι» (1957), «Ποτέ την Κυριακή» (1960), «Ο λέων της Σπάρτης» (1962) και «Αλέξης Ζορμπάς» (1964) γίνονται οι καλύτεροι διαφημιστές μας και συμβάλλουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος.

Μεταξύ αυτών το 1960, γυρίστηκε και στην Αθήνα μια Αμερικανική αισθηματική κωμωδία με τίτλο «Συνέβη στην Αθήνα» και με υπόθεση που διαδραματίζεται κατά την περίοδο των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων του 1896, στην οποία ένα από τα κύρια πρόσωπα είναι και ο… Σπυρίδων Λούης!

Σύμφωνα με την υπόθεση της ταινίας, της οποίας πολλές σκηνές γυρίστηκαν στην Αθήνα ο «νεαρός βοσκός Σπυρίδων Λούης», αποφασίζει να συμμετάσχει στο άθλημα του Μαραθωνίου Δρόμου. Μόλις φτάνει στην Αθήνα, συναντά την Χριστίνα Γκράτσου, μια νέα κοπέλα από το χωριό του, η οποία είναι προσωπική υπηρέτρια της Ελένης Κώστα, της πιο γοητευτικής Ελληνίδας ηθοποιού. Η Ελένη Κώστα, αγαπά έναν ανθυπολοχαγό τον Μινάρδο, που συμμετέχει κι αυτός στον αγώνα και επειδή είναι σίγουρη ότι θα κερδίσει τον Μαραθώνιο, ανακοινώνει στον Τύπο ότι θα παντρευτεί τον νικητή του αγώνα. Όμως νικητής θα είναι ο… Σπυρίδων Λούης, ο οποίος όμως έχει ερωτευτεί την υπηρέτριά της Χριστίνα και της έχει υποσχεθεί γάμο…

Η κωμωδία (που δεν πήγε καλά εισπρακτικά), ήταν μια παραγωγή της 20th Century Fox, την είχε σκηνοθετήσει ο Άντριου Μόρτον και τους βασικούς ρόλους είχαν η πληθωρική ξανθιά Τζέιν Μάνσφιλντ (Ελένη Κώστα), ο Τραξ Κόλτον (Σπύρος Λούης), ο Νίκος Μινάρδος (Ανθυπολοχαγός Αλέξης Μινάρδος), η Ξένια Καλογεροπούλου (Χριστίνα Γκράτσου), η Λίλι Βαλέντι (μητέρα Λούη) και ο Τίτος Βανδής (πατέρας Λούης).

Ως ανέκδοτο αναφέρεται, πως ένα από τα μεγάλα λάθη της ταινίας, ήταν ότι «οι κομπάρσοι στο Παναθηναϊκό Στάδιο φορούσαν ρούχα εποχής 1960 και όχι του 1896». Πράγματι, όσοι είχαν πάει στο Στάδιο εκείνη την Κυριακή του καλοκαιριού του 1960, φορούσαν τα κανονικά τους ρούχα, διότι δεν ήσαν κομπάρσοι αλλά ντόπιοι που είχαν πάει να ακούσουν και να δουν τα «Χαρούμενα Ταλέντα» του Γιώργου Οικονομίδη, μια πολύ δημοφιλή ραδιοφωνική εκπομπή της εποχής, που είχε διαφημιστεί ότι θα μεταδοθεί ζωντανά από το Στάδιο. Κατά την είσοδό τους δε, τους έδιναν μόνον ένα καπέλο εποχής του 1896 στους άντρες, καθώς και ένα ομπρελίνο στις γυναίκες, με εντολή να τα πετάξουν στον αέρα κατά την είσοδο του δρομέα-ηθοποιού Λούη στο Στάδιο, όπως και έγινε για να αποδοθεί η ατμόσφαιρα της νίκης.

Η αμερικανίδα ηθοποιός Τζέιν Μάνσφιλντ στην αγκαλιά του δικού μας Νίκου Μινάρδου σε καρτ-ποστάλ της εταιρείας 20th Century Fox
__________________________________________

Η Τζέιν Μάνσφιλντ και ο Νίκος Μινάρδος σε σκηνή της ταινίας.

__________________________________________

Στην αμερικάνικη διαφημιστική αφίσα, η ταινία διαφημίζεται ως «η πιο τολμηρή ιστορία για τα βραβεία των Ολυμπιακών Αγώνων, που έγινε ποτέ», ενώ με μικρότερα γράμματα αναφέρεται ότι τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν «στη σκιά της Ακρόπολης». Κάτω από τα ονόματα των τριών πρωταγωνιστών (με κόκκινα γράμματα) αναφέρεται και η συμμετοχή της Ξένιας Καλογεροπούλου (ως Μαρία Ξένια).

________________________________________________

Στην ισπανική αφίσα, υπάρχει ένθετη σκηνή από το έργο, που φαίνονται η Τζέιν Μάνσφιλντ, ο Τραξ Κόλτον (Λούης) και η Ξένια Καλογεροπούλου, η οποία κάτω από τον τίτλο αναφέρεται πάλι ως Μαρία Ξένια.

Ευχαριστώ τον Άγγ. Πολύδωρο για τα κείμενα και το υλικό.

Δείτε ένα απόσπασμα από την ταινία εδώ.

_____________________________________________